• info@finzo.sk
  • |
  • 0903 960 069
 Psychológia supermarketov: psychológia míňania peňazí

Psychológia supermarketov: psychológia míňania peňazí

Dnes si povieme o všetkých malých zákerných trikoch, ktoré supermarkety používajú na to, aby vás prinútili míňať peniaze. Všetko, od usporiadania obchodu až po spôsob, akým sú veci v regáloch uložené, je len psychologická hra, aby ste minuli čo najviac zo svojich ťažko zarobených peňazí.

V tomto článku si povieme viac o 6 veciach, ktorými obchody manipulujú zákazníkov tak, aby ich prinútili minúť viac peňazí. Keď ich budete vedieť hľadať, môžete sa prelúskať cez šum a v kľude robiť vlastné nákupné rozhodnutia. Alebo si môžete neustále vyčítať, že ste nakúpili kopec zbytočností, ktoré vôbec nepotrebujete iba preto, že na vás zapôsobili marketingové a psychologické triky.

Vedeli ste, že supermarkety sú priam preplnené šialenými trikmi a schémami, ktoré vás majú udržať v obchode po čo najdlhší čas, aby ste minuli čo najviac?

Myslím, že všetci vieme, že nás marketing niekedy zavádza. Sme bombardovaní facebookovými a instagramovými reklamami, billboardmi, "sponzorovanými príspevkami", čímkoľvek. Ale nemyslím si, že niekto z nás si skutočne myslí, že je podvádzaný. Je to skôr niečo v zmysle: „Áno, viem, že to robia, aby ma prinútili kúpiť, ale viem, že je to reklama. O nákupe sa rozhodujem sám a marketing ma nezaujíma.“

To je tá šialená časť. Preto to funguje. Presviedčajú nás, že je to naše nezávislé rozhodnutie. V skutočnosti nás však navádzajú, aby sme sa rozhodli tak, ako je to najlepšie pre obchod. Tak ako to, dočerta, robia?! Prejdime hneď k podrobnostiam.

Vstup do predajne

Najskôr si povedzme niečo o vstupe do predajne. Cieľom vstupu do predajne je, aby ste sa cítili pohodlne, príjemne a spokojne. Keď vojdete, zvyčajne jedna z prvých vecí, ktorú uvidíte, je oddelenie kvetov. Tú tam umiestnili preto, lebo kvety sú čerstvé a krásne. Krásne voňajú, takže vás to ukolíše do sladkého pocitu šťastia, akoby ste boli radi, že ste sa rozhodli vôbec vstúpiť do obchodu.

V niektorých obchodoch majú hneď vpredu aj pekáreň. Opäť, kto by odolal vôni čerstvo upečeného pečiva? Vchod je tiež zvyčajne usporiadaný tak, aby bol "jednosmerný", takže musíte prejsť cez celý obchod (alebo aspoň cez pokladnice), aby ste sa dostali späť von.

Ďalšia vec, ktorú tu chcem spomenúť je horúci vzduch, ktorý v zime rozfúkajú hneď, ako vojdete do obchodu. Vždy ma to rozčuľovalo, pretože je, samozrejme, príjemné pocítiť závan tepla, keď ste práve boli v zimnom vetre, ale opustiť ten obchod?! To je nočná mora. Mnohých z vás asi sklameme, pretože sami sme boli sklamaní, keď sme to hľadali. Zrejme to nie je taktika, ktorú obchody používajú, aby sme boli v pohodlí a spokojní.

Nazýva sa to "vzduchové dvere" a v podstate sa používa na reguláciu teploty v obchode v čase, keď je vonkajšie prostredie veľmi odlišné od vnútorného prostredia (takže to funguje aj s klimatizáciou v lete). Prúd vzduchu v tomto prípade funguje ako "stena", ktorá udržiava všetko tam, kde to chcú mať.

Rozloženie obchodu

Všimli ste si niekedy, že všetky obchody sú väčšinou rozmiestnené rovnako? Zdá sa, že ovocie a zelenina sú vždy hneď na začiatku a mlieko a vajcia sú vždy ukryté v zadnej časti obchodu. Ak ste si to nikdy predtým nevšimli, stavím sa, že sme vám práve vyrazili dych. V obchodoch je tovar rozmiestnený, aby prinútil zákazníkov zostať čo najdlhší čas dnu. Už sme spomínali trik s jednou cestou dovnútra a jednou von, ale je to oveľa hlbšie.

Ovocie a zelenina sú umiestnené v prednej časti obchodu, pretože ľudia vo všeobecnosti dobre reagujú na farbu. Jasný a svieži pohľad na túto časť obchodu v nás vyvoláva naozaj príjemný pocit a spúšťa v nás chuť do jedla, vďaka čomu sme pripravení a ochotní nakupovať!

Základné potraviny, ako sú mlieko a vajcia, sa nachádzajú až v zadnej časti obchodu. Takže ak si chcete ísť len po pár vecí, ste nútení prejsť všetkými uličkami, aby ste sa k nim dostali. Lákajú vás všetky ostatné výpredaje a položky, kvôli ktorým ste do obchodu ani len neprišli. O tomto triku však existujú rôzne protichodné údaje. Mlieko a mliečne potraviny sú vraj držané vzadu, pretože sa musia najrýchlejšie schladiť, takže musia byť blízko miesta, kde sa vykladajú kamióny.

V obchodoch s potravinami tiež zvyčajne nie sú okná. Teraz sa nám to zdá trochu pritiahnuté za vlasy, ale keď sa nad tým zamyslíme, je to pravda. Obchody s potravinami, ktoré navštevujeme, takmer nikdy nemajú okná. Môžete o tom premýšľať ako o tom, že "chcú využiť priestor na stenách na výrobky" alebo o tom môžete premýšľať ako o tom, že "blokujú všetko svetlo, pretože nechcú, aby ste vedeli, ako dlho v obchode trávite čas". Bláznivé, že?!

Umiestnenie produktu

Vedeli ste, že regály sú tiež rozmiestnené veľmi špecifickým spôsobom?

Drahšie značky sú umiestnené vo výške očí, takže sú prvou vecou, ktorú vidíme keď sa pozrieme na regál. Všeobecné výrobky sú umiestnené nižšie, takže sa pre ne musíte zohnúť. Výrobky, ktoré sa snažia prilákať deti, sa umiestnia na úroveň ich očí, pretože je oveľa účinnejšie, keď dieťa chytí výrobok a prosí rodiča, aby ho dostalo, než keď sa snažíte presvedčiť rodiča, že deti potrebujú sladké občerstvenie.

Obľúbené výrobky sú umiestnené uprostred uličiek, takže aj keď idete uličkou po konkrétny výrobok, celú cestu tam a späť vás lákajú iné výrobky v regáloch. (Oreo nikdy nie sú na začiatku uličky so sušienkami, však?!)

Konce uličky alebo "koncové uzávery" sú miesta, na ktorých sa zarába. Samozrejme, že na väčšine regálov obchody zarábajú, ale práve koncové uličky sú miestom pre "impulzívne nákupy", sú veľmi frekventované a vidí ich množstvo zákazníkov. Spoločnosti si priplácajú za to, aby tam mohli umiestniť svoje výrobky, preto sa tam často predávajú špeciálne, nové alebo časovo obmedzené výrobky.

Vernostné karty

Myslíte si, že obchod je len veľmi milý a chce sa vám poďakovať za to, že v ňom nakupujete? Nie je to tak! Vďaka vernostným kartám si vyberiete ich spoločnosť namiesto konkurencie. Zároveň sledujú údaje o vašich nákupoch, ktoré môžu využiť na efektívnejšiu spätnú reklamu.

Nákupné košíky

Všimli ste si niekedy, že tých malých nákupných košíkov nie je nikdy dosť? Je to preto, že keď máte veľký košík na kolieskach, utrácate viac. Prázdne miesto vo veľkom nákupnom košíku je vizuálnym signálom, že ste nenakúpili dostatok tovaru. Keď máte malý nákupný košík, rýchlejšie ho naplníte a skôr budete spokojní. Aj preto sa obchody rozhodujú pre tie veľké kolieskové vozíky namiesto ručných. Samozrejme, pre mnohých sú pohodlnejšie, no zároveň sú väčšie.

Vzorky zadarmo

Milujeme dobré vzorky zadarmo, no ani tie nie sú tak celkom zadarmo. Vzorky zadarmo v nás vyvolávajú pocit dlhu, ktorý musíme obchodu vrátiť, najmä ak ide o dobrú vzorku. Pravdepodobne to vôbec nie je to, po čo ste tam išli, ale určite si to kúpite.

Suma pôžičky:
Doba trvania pôžičky:

Splátka:

Získajte ponuku za pár minút!

* Vzor ponuky

Prihlásiť